Real Madrid geïnteresseerd in sponsorschap van Apple

real-madrid

De dag na de lancering van Apple’s nieuwe iPhone 15, verscheen bedrijfs-CEO Tim Cook bij het hoofdkwartier van Real Madrid in Valdebebas. Het bezoek zorgde voor enige verbazing.

Op foto’s die Cook op zijn Twitter-account plaatste, werd hij gezien met een clubshirt naast de voorzitter van Madrid, Florentino Perez, in hun trofeeënkamer. Hij keek ook naar de training van het eerste team en ontmoette later trainer Carlo Ancelotti en aanvoerder Nacho.

Hoewel het bezoek officieel niet zakelijk van aard was, ontmoette Cook toch de belangrijkste leidinggevenden van de club – waaronder de senior directeuren Jose Angel Sanchez en Manolo Redondo, evenals de onlangs aangestelde hoofd van retail en licenties Alex Wicks, die ook dient als hoofd van partnerships.

De delegatie van Apple was benieuwd om de Spaanse club van binnenuit te leren kennen en interessant genoeg, maakte Cook niet alleen een praatje met Ancelotti, maar ook met Manu Fernandez, het hoofd van hun academie. Hij sprak ook met Alvaro Arbeloa, de trainer van Real’s onder-19 team, en keek zondagavond naar de Madrileense derby tegen Atletico in gezelschap van een groep die onder anderen Enzo Alves bevatte, een lid van Real’s onder-15 team en de zoon van de voormalige linksback van de club en Braziliaans international Marcelo.

Net zoals toen hij vorig jaar in september een soortgelijke reis maakte naar de Duitse kampioenen Bayern München, was Cook geïnteresseerd om meer te weten te komen over hoe de jeugdteams worden beheerd, wat hun doelen zijn en hoe ze de GPS-gegevens die tijdens wedstrijden en trainingssessies via de iPad worden geproduceerd, verwerken.

Maar het bezoek van Cook moet ook worden gezien in de context van een recente geschiedenis van groeiende relaties tussen Los Blancos en Apple.

Lang voordat Real een overeenkomst sloot met Apple TV voor de distributie van de recente documentaire La Decimocuarta: Tot het Einde, hadden ze al geïnformeerd bij Cook’s bedrijf of er mogelijkheden waren voor een uitgebreidere sponsorovereenkomst.

Dit is iets wat Apple nog nooit heeft gedaan met een voetbalclub, een sponserovereenkomst.

Een bron binnen Real denkt dat dit deels komt omdat het bedrijf denkt dat dit negatief kan uitpakken voor haar imago bij klanten die andere teams steunen.

Echter, Apple heeft voetbalgerelateerd commercieel succes geboekt met de TV-dramaserie Ted Lasso en in 2022 tekende het bedrijf een exclusieve deal om de Major League Soccer uit te zenden, die duurt tot 2033 – een gok die ongetwijfeld een boost heeft gekregen door de recente komst van Lionel Messi bij MLS-club Inter Miami.

Deze groeiende interesse in voetbal was volgens bronnen bij Real de sleutel tot Cook’s bezoek aan Valdebebas dit weekend. Is nu het moment voor Apple en de 14-voudige Europese kampioenen om tot een overeenkomst te komen? Nou, niet echt. Maar het blijft zeker één van de ambities van de club.

“We hopen dat het op een dag zal gebeuren,” zei een Real-bestuurder.